codul fiscal, CAS-ul, imobiliarele si topirea ghetarilor

Publicat pe Actualizat pe

icebergSe estimeaza ca un iceberg este 10% la suprafata si 90% sub apa si asta tine doar de legile fizicii. Ce legatura are asta cu titlul? Sper sa intelegeti din argumentarea de mai jos.

A. Impozitul pe cladiri. Daca o luam cronologic ar trebui sa ne intoarcem in 2013 cam prin octombrie cand prim ministru si ministrul al finantelor de la acea vreme asteptau de la FMI si CE, „ok”ul pentru modificare codului fiscal in ceea ce priveste impozitarea. Vezi si articolul.  Variantele se refereau la impozitare proprietatilor dupa destinatie si nu dupa proprietar ceea ce in opinia mea este corect. Mai exista varianta impozitarii infrastructurii adica taxa pe stalp. Evident ca in spiritul molcom mioritic, in care spune hai sa o luam mai incetisor, si sa nu ii suparam pe ai nostri finantatori, s-a luat cea mai proasta decizie care submineaza activitatea economica: taxa pe stalp. Impozitul pe cladiri e mare in jur de 1% in functie de consiliile locale pentru persoane juridice respectiv 1.5% pentru infrastructura acesta descurajeaza prin cuantumul sau investitiile sanatoase din constructii, stimuland realizarea acestora „pe persoana fizica” in antreprenoriat propriu, cu mana de lucru si materiale de cosntructii din sectorul „gri” al economiei. Aceasta este in opinia statului o mostra de „buna guvernare”, insa pentru cine? Sa nu uitam ca ANAF a renuntat sa mai caute investitorii pentru TVA-ul ciudat impus retroactiv, antreprenorilor din 2007-2008. In aceasta logica, gasim hoteluri, malluri, cladiri de birouri, hale industriale aflate in proprietatea persoanelor fizice, ce sunt impozitate dupa o grila existenta , la valori uneori simbolice in timp ce cladirile apartinand persoanelor juridice se impoziteaza la aproximativ 1% din valoare a de piata, valori estimate de experti evaluatori in baza comparatiilor vanzarilor, sau chirii si rate de capitalizare furnizate de institutii de audit.

CAS+Cod Fiscal 2015. Ce s-a intimplat zilele trecute a fost un circ si linsaj mediatic al ministrului actual de finante. Practic o rastignire in conditiile in care acesta se afla intre ciocan si nicovala (prim ministru si presedinte). Ma indoiesc ca un absolvent de Harvard si doctorand in economie ar fi avut o asemenea atitudine si la un examen la facultate. Insa acolo a fost instruita „sa-si tina gura” de catre seful direct, doar ca a scapat ceva si anume c a sursele de compensare a masurii reducerii CAS se vor regasi in noul buget. Iata de ce a trebuit sa taca ministrul de finante, insa trebuie sa ne intoarcem cu maxim 2 saptamini in urma, cand ministerul finantelor a publicat proiectul noului cod fiscal valabil din 2015, cam  600 de pagini, ce modifica total filozofia fiscala in Romania, inceput de ministrul precedentsi finalizat de actualul ministru. Acesta contine prevederi ce extind baza de impozitare, ceea ce in contextul unei campanii electorale iminente,  ar conduce la pierderea unor voturi si astfel a fost retras urgent de pe site-ul ministerului. Initiativa reducerii CAS-ul, masura economica stimulatoare, insa populista a dus la celebra discutie mediatizata si televizata. Doar ca studiile solicitate de presedinte prevedeau, indeplinirea obiectivelor prevazute de MTO prin aplicarea codului fiscal si largirea bazei de impozitare, masura ce nu s-a dorit a fi adusa la cunostinta opiniei publice, la acest moment. Astfel atitudinea defensiva a ministrului finantelor si tacerea impusa in justificarea compensatiilor datorate reducerii CAS se datoreaza amestecului strategiilor electorale in politicile publice. Gesturile premierului si a ministrului de finante au fost interpretate gresit de media care invoca mai degraba incopemtenta, aroganta si minciuna fapte ce sunt adevarate insa nu dau intreaga masura a tuturor lucrurilor din spatele usilor inchise.

Final. Sigur o analiza sumara a politicilor fiscale din domeniul dezvoltarilor de infrastructura si/sau imobiliare incurajeaza o „clientela” la nivel national si local, dezvoltari imobiliare oneroase (inclusiv prin recentele modificari aduse urbanismului), o subminare a companiilor ce investesc in imobiliare (proiecte sau proprietati) prin sistemul de impozitare, controlul si instituirea etatismului, dependenta economicului fata de politica, dependenta mediului de afaceri fata de stat si in final, cireasa de pe tort, controlul si sifonarea fondurilor europene 2014-2020, cu miza de miliarde de euro! Si astfel am ajuns si la topirea ghetarilor mai bine zis partea nevazuta a icebergului (fondurile europene) care se doresc a fi subordonate si dirijate dinspre catre o o economie controlata de politicieni.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s