Hoteluri, pensiuni, turism in Cluj Napoca intre „Not a big deal” si „No big deal”

Publicat pe Actualizat pe

hotel singaporeTurism. Generalitati. Doua abordari caracterizeaza analiza infrastructurii turistice: prima tine de mentalitati si atitudini traditionale, patriotarde, incorporate unor viziuni egocentrice, obsesive; a doua abordare mai pragmatica, turismul e privit ca o afacere/industrie cu componente dinamice ce tin de efectele globalizarii, a circulatiei de capitaluri, a potentialului de dezvoltare a serviciilor furnizate, a unicitatii sau specificitatii cultu=rale sau geografice. Prima, este o continuare a mentalitatilor unor vremuri glorioase, insa apuse, bazata pe o conjunctura de deschidere politica si economica (1970-1980) si coroborata cu factori specifici de evolutie in turismului de mai bine de 3 decenii, in care turistii din Polonia, Cehia si Slovacia , Germania de Est, Suedia, Norvegia ocupau masiv locurile in noile hoteluri de 2-3 stele de pe salba de statiuni litorale. Din pacate in mediile executive din acest domeniu se minimizeaza problemele reale, critice iar strategiile se bazeaza pe aceasta abordare deja traditionala. Se ignora realitati precum faptul ca Romania se afla intr-o zona periferica, atat geografic dar si a fluxurilor turistice in CE, precum tarile baltice (Eurostat database). In prezent exista segmente specifice de turism, unele de nisa altele cu profiluri clare (odihna, sport-agremenent, rural cultural, medical, sexual, de evenimente, etc.) fata de care pozitionarea strategiilor de investitii trebuie sa se tina cont, si aceasta ar trebui analizata de specialisti dar nu face obiectul acestui articol.

Focus. Turism Cluj Napoca. In urma unei documentari in acest sector, asupra hotelurilor si altor capacitati de cazare din Cluj Napoca si a dinamicii sectorului, document integral care poate fi citit aiciAnaliza si strategia de dezvoltare a municipiului Cluj Napoca 2014-2020 , un document complex de peste 1200 de pagini, in parte cu informatii si date de calitate dar si cu abordari si concluzii ale diverselor grupuri de lucru la un nivel ce nu poate depasi limbajul de lemn, concluzii triumfaliste si opinii subjugate ideologic, cu aruncarea in derizoriu a analizelor SWOT contine si sectiunea referitoare la turism care poate fi citita aici.  Pe scurt orasul caracterizat cu structuri universitare mari, vestit centru medical, pol multietnic si multicultural, nod de transport, apropierea de zone de turism montan si regiuni rurale necesita programe operationale pentru dezvoltarea turismului cu analize derivate de o mentalitate politruca si care se incunuceaza cu propuneri departe de a fi eficiente pentru realizare de ghiduri audio, politie turistica poate in ideea ca nimeni nu citeste acest acest document. In studiul realizat, rezulta clar ca orasul Cluj Napoca, prezinta interes pentru turismul de business, cel de eveniment si cel datorat tranzitului, turismului medical. Desi beneficiaza de cateva atuuri orasul nu se poate inscrie fara vizibilitate ca oras turistic, iar pentru a fi vizitat accesibilitatea este iarasi un element esential. Polarizarea diverselor activitati economice nu se poate realiza decat in urma unor conectari internodale magistralele de tranport european.

Infrastuctura hoteliera. Cluj Napoca.  Rezultatele analizei realizate sunt  complexe, insa mai jos sunt prezentate cateva rezultate, unele dintre ele fiind prezentate in acest articol in premiera .

In acest moment exista o structura suficienta si de calitate buna de acomodare/cazare cu hoteluri din toate segmentele ca clasificare sau stil/nisa cu o capacitate indestulatoare. (2014.01 INS date proprii)

numar pat

Gradul de ocupare, numarul de inoptari, fluxurile de inregistrare, durata sederii frecventa si periodicitatea indica pentru Cluj Napoca, o ciclicitate cu o scadere dramatica pe perioada de vara/vacante, ceea ce ar reprezenta un indiciu pentru autoritati asupra modului si directiei in care ar trebui sa actioneze.

sezonalitate

Indicele introdus de HVS (valoarea camerei) pentru hotelurile din Cluj si dar si tarifului mediu a camerei duble (euro)-calcule proprii

hotel camere

Gradul de satisfactie bazat pe notele oferite de booking pentru Cluj Napoca (nu este foarte relevant- 2013.12) calcule proprii

satisfactie booking

Lista valorii hotelurilor din Cluj Napoca (evaluate prin metode bazate pe tehnica capitalizarii veniturilor – de Roos, J. & Rushmore). Rezultatele complete si detailate pot fi puse la dispozitie celor interesati (clasamente, lista valori hoteluri, valori pe camera de hotel, suprafeta medie/camera, note si grad de satisfactie – portalul booking.com, alte statistici si informatii pot fi solicitate pe adresa marcellpopa@gmail.com). Atentie! Tabelul desi ordonat descrescator, nu reprezinta valorile de constructie sau vanzare, ci strict potentialul capacitatii de cazare ca si potential venit, si exclude alte activitati si utilizarea spatiilor existente altele decat cele de cazare, la un grad de ocupare mediu considerat egal pentru toate aceste structuri de cazare. (tip acomodare, denumire, clasificare) Cluj 2014.01 calcule proprii

valori hotel

Tarife camere duble descrescator pozitiile 1-25 (de la 100 la 50 euro/noapte) ( Cluj Napoca, 2014.01) (tip acomodare, denumire, clasificare) calcule proprii

 pret dubla

Mai jos este prezentat un extras cu valorea camerelor de hotel (hotel room value by HVS) pentru Europa si pozitia Cluj Napoca in acest clasament. 2014.01

hotel value room

Scurta concluzie: rezultatele sunt complexe, interpretarile de asemenea insa, insa bunastarea acestui sector macinat de insolvente, falimente si conversii poate veni din cateva directii: conectarea orasului la o structura fluida de transport european (autostrada, aeroport) inclusiv ce include si operare logistica complexa, conservarea patrimoniului si punerea sa in valoare si realizarea unor scenarii combinate cu alte zone cu potential turistic, dezvoltarea unor evenimente, activitati, servicii, manifestari de interes regional, national mai extinse in timp, strategii bazate pe elemente de unicitate geografica, culturala, etnografica si parametri economici realizabili.

Anunțuri

Un gând despre „Hoteluri, pensiuni, turism in Cluj Napoca intre „Not a big deal” si „No big deal”

    CazareClujNapoca.ro a spus:
    06/08/2014 la 16:33

    Da, …. am citit cu interes acest articol scris de dvs. mai ales ca lucram pe aceasta piata din 2007, si putem sa confirma multe din informatiile pe care le-ati prezentat aici sau in lucrarea spre care faceti trimitere.

    Conform traficului venit pe site-ul http://www.CazareClujNapoca.ro dupa cuvintele cheie pe motoarele de cautare, in ultimii 2 ani, in special in acest an, ciclicitate de scadere dramatica pe perioada de vara/vacante s-a aplatizat. Orasul Cluj Napoca, devine din ce in ce mai cautat. Pe perioada verii este la putere turismul de business si cel influentat de evenimente, dar si de turistii straini in special cei maghiari. Pe perioada anului datele prezentate in acest articol sunt confirmate si de traficul venit din cuvintele cheie pe site-ul nostru.

    Felicitari pentru articol si pentru informatiile pe care le-ati pus la dispozitie celor care stiu si vor sa le citeasca 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s