Etichete

, , , , , , , ,

Conform Codului fiscal impozitarea imobilelor este defalcata in functie de contribuabil (persoana fizica sau juridica) si suporta mai multe tipuri de reglementari. Daca terenurile se impoziteaza unitar in baza unor grile stabilite actualizate prin reglementarile anuale  Legea nr. 208 din 13 noiembrie 2012 şi cu Hotărârea Guvernului nr. 1071 din  6 noiembrie 2012 cladirile beneficiaza de abordari diferite.

Impozitul pe cladire.  Ce este o cladire? Legiuitorul da definitia in art 249 pct 5: “clădire este orice construcţie situată deasupra solului şi/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosinţa sa, şi care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalaţii, echipamente şi altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereţii şi acoperişul, indiferent de materialele din care sunt construite. Încăperea reprezintă spaţiul din interiorul unei clădiri”.  Definitia este importanta pentru exista suficiente constructii care nu sunt cladiri si nu sunt impozabile. Pe de alta parte exista cladiri exceptate de la plata impozitelor: cladiri ale statutului si unitatilor administrative, institutii publice, monumente, muzee, case memoriale, lacasuri  de cult, institutii de invatamant acreditate sau autorizate temporar (stat,privat, confesional), unitati sanitare publice, cladiri din domeniul public, RAPPS sau Academiei. Sunt insa impozabile suprafetele acestora in care se desfasoara activitati economice bazate pe principii comerciale si nu de utilitate publica. De asemenea sunt scutite, cladiri din domeniul privat inchiriate si concesionate sau in folosinta institutiilor publice, utilizate pentru functionarea proprie, clădirile care sunt afectate centralelor hidroelectrice, termoelectrice şi nuclearo-electrice, staţiilor şi posturilor de transformare, precum şi staţiilor de conexiuni, cladiri ce au legatura cu activitati de imbunatariri funciare si regularizare ape sau transport, subterane, turnuri de extractie si cladiri agricole: sere, solare, ciupercarii, silozuri dar si cladiri funerare din cadrul crematoriilor si cimitirelor,  clădirile din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice. Sunt scutite cladirile retrocedate, preluate abuziv , restituite (L10/2001, OG94/2000, OG83/99) cu conditiile legii. De asemenea cladirile obtinute de stat in lipsa mostenitorilor si cladirile ce au activitatiautorizate social umanitare utilizate de asociatii, fundatii, culte conform HCL.

Sigur ca exista si spete privitoare la aceasta impozitare: spre exemplu amenajarile, adaosurile, imbunatatirile aduse de chiriasi, persoanelor juridice se impoziteaza in aceiasi cota in baza inregistrarii acestora in contul specific si se face fie pe baza valorii de inventar a cheltuielilor in primii 3 ani fie prin evaluarea acestora separata prin estimarea deprecierilor, uzurii intervenite dupa acest interval. Imobilul va fi evaluat fara aceste imbunatatiri/amenajari si proprietarul va fi impozitat doar pe componenta sa de activ fara acele imbunatatiri. Astfel ca valoarea impozitului pe imobil se compune din impozitul fara imbunatatiri/amenajari si separat amenajarile/imbunatarile iar plata revine in cotele stabilite de lege proprietatului respectiv chiriasului. Este insa evident este necesara prezentarea unui contract real si valid, evidentierea platii/incasarii chiriilor si inregistrarea contabila a cheltuielilor de amenajare in gestiunea chiriasului. De asemenea leasingul financiar are abordari specifice si exista multe alte spete motiv pentru a apela la cei ce va pot lamuri asupra acestor subiecte.

Persoana fizica va fi impozitata de catre autoritatea locala (primarie) pe baza unor tabele ce au legatura cu tipul constructiv, rangul si locatia in cadrul unor localitati si alti coeficienti specifici (inclusiv referinta fata de etaj si numar de apartamente). In plus in functie de numarul de cladiri detinute de persoana fizica impozitul se majoreaza cu 65% pentru prima clădire (*) cu 150% pentru a doua clădire (*) si cu cu 300% pentru a treia clădire şi următoarele. (*)

(*) în afara celei de la adresa de domiciliu.

Persoanele juridice vor fi impozitate cu o cota de 0.25-1.5% din valoarea de inventar din contabilitate in cazul in care imobilul a fost reevaluat in ultimii 3 ani sau exista o valoare de constructie la punerea in functiune. Daca se depaseste termenul de 3 ani si nu se reevalueaza cladirea, valoarea de impozitare devine prohibitiva si ajunge intre 10-20% (3-5 ani) si 30-40% dupa 5 ani din valoarea de inventar.  Cota de impozit se stabileste de primariile (consiliile locale ale comunelor, oraselor, etc) in fiecare an la sfarsitul exercitiului financiar. (Linkul cu precizarile din lege extrase din Codului fiscal 2013)

Impozitul pe teren Impozitul se aplica fara deosebiri, exista scutiri care sunt similare celor precizate cladirilor iar cuantumul impozitului se bazeaza pe tabele care tin cont de zona si rangul in cadrul localitatii, categorii de folosinta, etc. si nu exista o impozitare progresiva.

Ce ar mai trebui precizat: este bine de stiut daca cladirea beneficiaza de scutire conform criteriilor stabilite si chiar daca este cladire in sensul definitiei. In cazul societatilor comerciale care realizeaza reevaluari ale valorii de inventar se recomanda abordarea segregata  a constructiilor astfel ca amenajarile care nu sunt cladiri (platforme, imprejmuiri, constructii speciale- rampe, rezervoare, etc)  sa fie evidentiate separat intrucat unele dintre acestea nu sunt impozabile. Mai exista reduceri/deduceri la plata impozitelor care tin de modul de plata, vechime si amortizare, regimul imobilului etc. insa aceste informatii si modul in care se pot aplica pot fi citite in lege sau puteti obtine informatii de la autoritatile de profil, consultanti.

Informatii complementare mai gasiti si pe www.experterra.ro